TÜRSAB Başkanı Firuz Bağlıkaya, “Rezervasyon yapıldığında seyahat acentalarının kurumsal IBAN’ına ödeme yapılıyor. Ancak seyahat acentası olmayan kişiler kişisel IBAN’larına ödeme alarak şikayette bulunuyor.”
Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) Başkanı Firuz Bağlıkaya, tatil satın aldığınız web sayfasının adres çubuğundaki ismin dikkatlice kontrol edilmesi gerektiğini belirterek, şunları söyledi: “Rezervasyon yapıldığında, ödeme Seyahat acentalarının kurumsal IBAN’ı Ancak seyahat acentası olmayan kişiler kişisel IBAN’larına ödeme alabilirler.” Bu da mağduriyete yol açıyor” dedi.
AA muhabirinin sorularını yanıtlayan Bağlıkaya, turizm dolandırıcılığı vakalarının farklı alanlarda ve farklı dönemlerde yoğunlaştığını anlattı.
Bağlıkaya, salgın döneminde ve sonrasında villa kiralamalarda dolandırıcılık vakalarının daha çok görüldüğünü, bungalov turizminde de son dönemde bu tür olayların sıklıkla yaşanmaya başladığını söyledi.
2023 yılında dolandırıcılık vakalarına ilişkin 12 bin 691 ihbarı işlediklerini vurgulayan Bağlıkaya, şöyle konuştu: “TÜRSAB olarak bu tür nitelikli dolandırıcılık vakalarının önüne geçebilmek için özel bir dijital denetim ekibi oluşturduk. Ekiplerimiz kurum ve ilgili kuruluşlarla koordineli olarak yoğun bir şekilde çalışmalarını sürdürüyor. Ayrıca, “Online olarak oluşturduğumuz ‘TÜRSAB Dijital Doğrulama Sistemi’ ile vatandaşlarımıza tatilini satın aldıkları firmanın TÜRSAB üyesi seyahat acentası olup olmadığını doğrulama imkanı sunuyoruz.” değerlendirmesinde bulundu.
Bağlıkaya, son yıllarda internetten tatil satın alan vatandaşların sayısının arttığını belirterek, “Buna paralel olarak sahte internet siteleri ve sosyal medya hesapları üzerinden yapılan dolandırıcılıklarda da artış var.” Dedi.
Kullanıcıların internet üzerinden tatil paketi satın alırken satın almanın yapıldığı sitenin TÜRSAB üyesi acente olup olmadığını kontrol etmesinin çok önemli olduğunu vurgulayan Bağlıkaya, bunun özel olarak geliştirilen dijital doğrulama sistemi ile doğrulanabileceğini ve bunun logosunun da üzerinde bulunduğunu söyledi. Sistem seyahat acentalarının sayfalarında bulunmaktadır.
“EKİPLERİMİZ 2024 HAZİRAN SONU İTİBARIYLA TOPLAM 16 BİN 705 OPERASYON GERÇEKLEŞTİRDİ”
Acente kimliğinin kullanıldığı dolandırıcılık faaliyetlerine karşı alınan önlemlere değinen Bağlıkaya, şöyle konuştu:
“Sendika olarak TÜRSAB doğrulama sistemimiz, dijital denetimlerimiz ve fiziki denetimlerimizle her türlü sahtekarlık ve sahtekarlığa karşı büyük bir kararlılık ve özveriyle çalışıyoruz. Özellikle sosyal medya kanallarında sahte hesaplar üzerinden verilen reklamlarla vatandaşların mağdur olabileceğini göz önünde bulundurarak çalışıyoruz. Bu tür istenmeyen olayların önüne geçmeyi hedefliyoruz.” Denetim çalışmalarımıza hız kesmeden devam ediyoruz. Dijital denetim ekiplerimiz Haziran 2024 sonu itibarıyla toplam 16.705 işlem gerçekleştirmiştir. Bu kapsamda ekibimiz hem aldıkları bildirimler hem de internet üzerinden yaptıkları yoğun taramalar yoluyla buldukları sahte sayfaları paylaşmaktadır. “Suçla Mücadele Daire Başkanlığı’nı ziyaret ederek sektörümüz adına bilgi paylaşımında bulunduk. Siber Suçlarla Mücadele Dairesi aracılığıyla 581 dosyayı Başsavcılığa teslim ettik ve mağdur vatandaşlarımıza bu dosyaya hitap ettik. “
Firuz Bağlıkaya ayrıca Google ve META firmalarıyla yakın temas halinde olduğunu ve nitelikli dolandırıcılık yapan web sitelerini Google ile paylaşarak arama motorunda üst sıralarda yer almasını engellediğini belirtti.
“META TOPLANTILARDA ÖNEMLİ MESAFE OLUŞTURDUK”
Gerçek seyahat acentelerinin web sayfalarını taklit eden sitelere erişimin engellenmesi için adımlar attığını belirten Bağlıkaya, şöyle konuştu: “META ile yaptığımız görüşmelerde önemli ilerleme kaydettik. Sahte sosyal medya hesaplarının askıya alınmasına ilişkin temaslarımız ve bu konudaki bilgilerimiz Sektörümüz adına devam ediyoruz.” Dedi.
Bağlıkaya, TÜRSAB gibi bu tür dolandırıcılık mağduru vatandaşlara ve dolandırıcılık vakalarında şirket isimleri kullanılan seyahat acentelerine gerekli yasal yolların açılması konusunda yardımcı olmaya çalıştıklarını söyledi.
Mağdurları şikâyet dilekçesi ve başvuru formu örnekleri konusunda bilgilendirip savcılığa yönlendirdiklerini belirten Bağlıkaya, şöyle konuştu: “Ayrıca bu tür dolandırıcılık olaylarında unvanları kullanılan acentelerimizin sosyal medya hesaplarında bu konuyu dile getiren notlar almalarını öneriyoruz. medya hesapları üzerinden ya da META, Google gibi sosyal medya kanallarından hizmet vermekteyiz.” “Şikâyetlerin tedarikçi firmalara iletilmesi de mağdurların bu konuda bilgilendirilmesi ve yönlendirilmesi açısından ayrı bir önem taşıyor.” dedi.
Bağlıkaya, tatil satın aldığınız web sayfasının adres çubuğundaki ismin dikkatli bir şekilde kontrol edilmesi gerektiğini vurgulayarak, şöyle konuştu: “Dolandırıcılar, herhangi bir tur şirketinin sayfasını kopyalayıp benzer alan adı ve sayfa tasarımına sahip sahte bir site oluşturabilirler. Adres çubuğundaki harfte küçük bir değişiklik.” Dedi.
Ayrıca dolandırıcıların genellikle sabit hat numaralarını takip etmenin daha kolay olması nedeniyle kullanmadığını söyleyen Bağlıkaya, sözlerini şöyle tamamladı:
“Genelde WhatsApp hatları üzerinden görüşme ve yazışma yaparak sahte rezervasyon işlemini tamamlıyorlar. Rezervasyon yapılırken ödemenin seyahat acentelerinin kurumsal IBAN’ına yapılması tüketiciler açısından önemli. Seyahat acenteleri kişisel IBAN’larından ödeme almanın sıkıntısını çekmiyorlar.” Sosyal medya hesaplarında kullanıcı adlarının sık sık değiştirilmesi olası dolandırıcılıklara işaret eden diğer bir noktadır. Vatandaşlarımızın bu konuya özellikle dikkat etmelerini öneriyoruz. Ürünün fiyatının da piyasa değerinin çok altında olması şüphe uyandırıyor ve vatandaşlarımızın bu konuya dikkat etmelerini özellikle tavsiye ediyoruz.”